söndag 15 januari 2012

Det stora blå


Sätter mig med lugn känsla i magen och känner att jag har haft en bra dag, trots allt.
 Har tv:n på och de visar en natur film om havets däggdjur. Jag älskar dokumentärer om delfiner, valar och späckhuggare. När jag var liten så ville jag bli delfinskötare på Kolmården, det blev jag tyvärr inte.

Året var 1998 och jag och min ex man firade tre år tillsammans och han gav mig en present. Presenten var en eftermidag hos delfinerna på Kolmården.. : ) Gissa om jag blev glad!

Dagen kom och vi åkte med förväntansfull känsla i magen.
 Efter att vi tittat på delfinshowen så blev vi hämtade av en av delfinskötarna och de tog med oss bakom scenen där det fanns ännu en pool. Hon berättade om alla delfinerna, vad de hette och hur gamla de var. De två delfinerna jag kom ihåg mest var Flip, Vicky och Dapne.


Flip var showens stjärna och kom till Kolmården 1969 när delfinariumet invigdes, Flip var då 7år gammal. Med sin favorit hona Vicky som visade sig vara väldigt bestämd så fick han 8 barn, 2003 dog Flip pga problem med njurarna. Dapne var en av hans barn som visade sig vara en väldigt lekfull delfin. : )

Efter att vi fått reda på fakta om delfinerna, deras personligheter och matintag så knallade vi vidare ut mot stora bassängen där delfinerna simmade omkring lika förväntansfulla och nyfikna på oss som vi var på dem. De simmade och tittade upp på oss och ville hälsa på oss.
Vicky ville gärna hälsa men blev sur och bet Daniel bestämt i hande för att det inte passade henne, hennes dotter Daphne ville att vi skulle kasta en boll ut till henne vilket vi gjorde. Hon tog självklart snabbt emot den och kastade den tillbaka till oss men med några liter vatten i munnen som vi fick över oss. Nöjt simmade hon iväg.. : )
Flip kastade sig i luften och visade vad han var bäst på tills tränaren signalerade att han skulle komma och lägga sig på flaket bredvid mig och Daniel. Herregud vilken härlig känsla det var att ha en delfin bredvid sig som visade upp sig stolt. Känslan att klappa en delfin var enorm och han kändes som en våt stövel.



Tiden med de härliga, lekfulla och harmoniska delfinerna gick snabbt men det var en mycket betydelsefull stund. Jag älskar delfiner och när jag är på delfinariumet så skulle jag kunna sitta där i flera timmar och känna mig glad och lugn i själen.

Har en delfin tatuerat på axeln som står för harmoni. Harmoni är ett mål i mitt liv som är ett svårt och tufft mål att komma fram till. Jag kämpar verkligen men det krävs mycket tid att känna den känslan och jag behöver människor omring mig som ser Kattis, Kattis som förr var gladare. 

Livet och kärlek är värt att kämpa för men ibland så är kärleken det som även kan göra livet, vardagen smärtsam och då är det mycket tid som går till spillo. Men finns kärleken så ser jag personen som en viktig del av mitt liv. Kärleken kan bli en bra vänskap som känns lugn och trygg istället för smärtsam.
Mitt liv har under kort tid förändrats... Jag flyttade för mer än ett år sen från min vardag, min vardag jag var van vid pga att kärleken blev till vänskap för min del och ett tecken för mig att se det hände saker som inte borde hänt. Jag sårade min bästa vän men han såg mig. Han såg Kattis som han levt 15 år med och jag var trots allt värd hans vänskap. Jag är mor till hans barn....

Jag bodde inte mer än tre månader ensam i min lägenhet då jag träffade " pojken som fick teckningen" av min Lisa. Vi blev snabbt förälskade i varandra och har under ett år kämpat oss igenom två olika livsstilar, åsikter, tankar och vanor. Kärleken och vänskapen finns fortfarande men våra " olikheter" om saker och ting gör att vårt förhållande tog mycket tid till att känna oss otrygga och jag blev pga allt nervärderad och kränkt av andra människor. Det var då och nu är nu, det är inget jag kan ändra på nu mer än kämpa på med mig själv. Se mig själv och jag bli gladare. Jag behöver stöd och någon som lyssnar. Jag är jag..
Jag ser dig, jag ser din personlighet och jag tycker mycket om dig trots alla tårar.
Livet är oftast kämpigt och det är härligt med kärlek och känslor men det krävs tid och vilja för ett bra förhållande och att båda två är stolta och glada för den person som står bredvid.
I mitt liv är du en värdefull person och jag är stolt över dig! Är stolt över att jag lärt känna dig som ingen annan har och jag ser dig trots att jag blev sårad. Vill vara din vän..
Tack för din tid idag, det kändes lugnt.. Det är den killen jag känner.... Många tårar har fallit och det lär komma fler pga att mitt liv som förändrats så fort och mycket annat som har hänt under åren. Åsikter och nervärderingar är inget jag vill uppleva igen... Imorgon är en ny dag och jag ska SE MIG som värdefullt och ett steg närmare en Harmonisk och trygg vardag.

En person som mår dåligt av olika orsaker är ingen sämre människa för det.. den personen behöver sina vänner som stöd. Ju mer vänner desto bättre...
Söker efter mer harmoni och en tryggare känsla i magen. Älskar mina barn och de behöver en gladare mamma... En stund med harmoniska delfiner som strålar ut sin lekfulla glädje skulle ge mig extra kämpar energi... Det kommer bli bättre!

Kämpa på Kattis! : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar